Zavzetost zaposlenih je v zadnjem času ena najpomembnejših tem na področju HRM. Vse bolj se kaže, kako zelo pomembna je zavzetost za uspešnost in učinkovitost zaposlenih, timov in celotnih organizacij.
Kaj je zavzetost zaposlenih?
Gallup opredeljuje zavzetost zaposlenih kot vključenost in navdušenost zaposlenih v odnosu do njihovega dela in delovnega okolja.
S pomočjo zavzetosti zaposlenih lahko dobimo uvid v to, ali so zaposleni resnično zavzeti do dela ali pa preprosto vlagajo vanj samo svoj čas. Pomaga nam tudi odkriti, ali prakse na področju timskega dela in splošne kadrovske prakse pozitivno vplivajo na poslovne rezultate ali pa imamo na tem področju še prostor za rast.
Zavzetost zaposlenih je tako močno povezana tudi z izkušnjo zaposlenega.

Zakaj je zavzetost zaposlenih tako zelo pomembna?
To, kakšen odnos ima organizacija do zaposlenih in kakšen odnos imajo ti med seboj lahko pozitivno vpliva na njihova dejanja ali pa pahne organizacijo v smer tveganja.
Po več letih merjenja zavzetosti Gallup dokazuje, da so posledica zavzetosti zaposlenih boljši poslovni rezultati. Ne glede na branžo, velikost organizacije, nacionalnost in ugodnost ekonomskega okolja.
Zavzetost zaposlenih ima več prednosti. Kot prvo je brez zavzetosti zaposlenih nemogoče doseči zavzetost ekip zaradi česar je težko izboljšati poslovne rezultate.
Kadar primerjamo raven zavzetosti zaposlenih, je Gallup ugotovil, da ima najboljša četrtina poslovnih enot/ekip in najslabša četrtina poslovnih enot/ekip naslednje razlike v poslovnih rezultatih:
- 78 % manj absentizma;
- 58 % manj delovnih incidentov (smrti in padci);
- 63 % manj delovnih nesreč;
- 32 % manj težav pri kvaliteti;
- 10 % več zvestih/zavzetih strank;
- 18 % več produktivnosti (prodaja);
- 23 % večjo profitabilnost.

Kaj poganja zavzetost zaposlenih?
Zavzetost zaposlenih je več kot samo zadovoljstvo ali sreča zaposlenih. Zaposleni potrebujejo več kot samo topel občutek in dobro plačo, da bi v delo vložili več in dosegali tudi boljše rezultate za organizacijo.
Pri zavzetosti zaposlenih so pomembni:
- smisel in namen dela,
- možnost razvoja,
- skrben vodja,
- nenehna komunikacija in
- osredotočanje na močna področja.
Zaposleni morajo v svojem delu prepoznati smisel in namen. Želijo biti prepoznani po tem, kaj jih dela posebne. In to poganja zavzetost.
Pri zagotavljanju smisla in namena dela je ključno, da se nam zdi delo tudi zanimivo. Daniela Bervar Kotolenko (Edutrain.me) o tem pravi:
“Ključno je osmisliti delo posameznika. Namreč, motivatorji so različni. Poznamo intrizične in ekstrizične motivatorje. Vsebina dela je nekaj, kar se dotika našega bistva, zakaj z veseljem vsak dan vstanemo in gremo v službo. Mislim, da narediti delo zanimivo terja tudi nekaj kreative s strani organizacije, vodstva, hkrati pa je tudi dolžnost posameznika, da na svoje delo pogleda z neke širše perspektive, si najde zanimivosti in je s svojim delom navdih in opolnomoči ostale. Pot do tja je kompleksna in dolga, zato včasih gremo tudi kam drugam, ker se nam zdi, da so tam boljši izzivi in pogosto je tudi res tako. Ohranjati je treba radovednost in medsebojne dobre odnose v timu kar je neka podlaga za to, da se lahko osredotočamo na kvaliteto in vsebino našega dela.”

Pomembni so odnosi, predvsem odnos z vodjo, ki mora biti sposoben zaposlenega voditi v smeri njegovega razvoja. Najpomembnejše odkritje rednega Gallupovega merjenja zavzetosti zaposlenih je, da je vodja odgovoren za kar 70% zavzetosti zaposlenih v svojem v timu.
Kdo mora skrbeti za zavzetost zaposlenih?
Skrb za zavzetost zaposlenih se prične v samem vrhu organizacije. Za visoko zavzeta delovna okolja je značilno vodstvo, ki komunicira zavzetost in je vzor na tem področju. Prav tako ustvarja pogoje za vodje in zaposlene, da lahko prevzamejo miselnost v smeri zavzetosti.
Vodstvo mora tako:
- Komunicirati pomembnost zavzetosti.
- Zgraditi zaupanje v prednosti zavzetosti.
- Biti vzor pri zavzetem vedenju.
- Preoblikovati naloge vodij in pričakovanja.
- Zagotoviti orodja, vire in razvoj, ki jih potrebujejo vodje, da lahko izvajajo coachinge z zaposlenimi in dosežejo pričakovanja vodstva.
- Oblikovati prakse ocenjevanja, ki vodjem pomagajo natančno izmeriti uspešnost, ohraniti odgovornost zaposlenih in voditi v prihodnost.
Naslednji so vodje. Kot smo že omenili, vodje vplivajo na kar 70 % zavzetosti zaposlenih. Prav zaradi tega so mnogi mnenja, da mora biti zavzetost zaposlenih ena od ključnih skrbi vodij. Odgovorni so za zagotavljanje jasno predanih obveznosti zaposlenim, pri čemer jim zagotavljajo podporo, če je ta potrebna, ter jim hkrati pojasnijo, kako se njihova zavzetost povezuje z uspehom organizacije.

Da bi lahko bili uspešni v tej vlogi, morajo imeti neprestane coaching pogovore s svojimi zaposlenimi. Žal mnogo vodij ne ve, kako poskrbeti, da imajo redni pogovori tudi svoj pomen. Zato se lahko hitro zgodi, da se redni pogovori interpretirajo kot način mikromanagiranja.
Daniela Bervar Kotolenko (Edutrain.me) omenja naslednje, ko govorimo o vlogi vodje pri zavzetosti zaposlenih:
“Pri vodjih je ključno vedno krmariti med dvema vidikoma; med individualnim pristopom do posameznih članov ekipe in pa do t.i. ekipne odgovornosti. Krmariti med pristopom, da lahko gradimo na posamezniku, da ga lahko podpiramo in krepimo njegove kompetence, in hkrati da poskrbimo, da v ekipi ostaja uigrana, spoštljiva dinamika. Tako da je lahko posameznik zavzet in zadovoljen hkrati pa lahko dobro funkcionira tudi sam tim. Mogoče to ni samo ena kompetenca posameznega vodje, ampak gre za set kompetenc, predvsem močna čustvena inteligenca, doslednost, mentorstvo zaposlenih in veliko občutka za to kdaj je pravi trenutek za kakšne stvari.”
Verjetno se sprašujete, kakšna je pri zavzetosti zaposlenih vloga HR strokovnjaka?
Kadrovnik mora biti glavna podpora direktorjem in vodjem pri zagotavljanju zavzetosti zaposlenih. Opozarjati mora na pomanjkljivost kompetenc vodij, predlagati dodatna izobraževanja … Izvaja lahko tudi letno merjenje zavzetosti in na podlagi rezultatov pripravi predloge za izboljšanje določenih praks.
O zavzetosti, zadovoljstvu in motivaciji zaposlenih smo z Danielo Bervar Kotolenko govorili tudi na kadrovskem dogodku HRup 2025. 👇