Prve(ga) ne pozabiš nikoli oz. kako se dobro pripraviti na javni nastop

Ne glede na to, na kaj ste pomislili ob prebiranju naslova, so občutki pred vsako prvo novo izkušnjo v povprečju enaki. Adrenalin se znatno poviša, noč nam dovoli bolj malo spanca, misli so popolnoma osredotočene na ta “prvič”, energija, vložena v pripravo, je velika.

Kje se potem lahko zalomi, če v pripravo vložimo toliko časa in energije? Se sploh lahko zalomi? In kako zbrati energijo in pogum, da se po morebitnem ponesrečenem prvem poskusu poberemo, vztrajamo dalje in se prelevimo iz začetnikov v mojstre?

predstavitve in javno nastopanje

Kljub padcu se je treba pobrati

S temi vprašanji se kot otroci zagotovo nismo ukvarjali, ker smo bili takrat osredotočeni na učenje s ponavljanjem, torej na vajo. In brez kompliciranja smo se naučili hoditi, govoriti, pisati, brati, plesati in še veliko več. Prvi padec po nekaj prehojenih korakih nas je morda prestrašil, a smo vajo hoje ponavljali spet in spet, dokler nam ni zlezla pod kožo in jo danes obvladamo do popolnosti.

Z odraščanjem se breme potrebe po uspehu in občudovanju premosorazmerno povečuje. Želimo si biti cenjeni, pohvaljeni in spoštovani, kar nam povzroča nepotreben dodatni stres in posledično strah.

Moje mnenje je, da po prvem neuspelem poizkusu ni smiselno obupati, še manj pa se obtoževati, ampak se iz napak nekaj naučiti in preteklo izkušnjo izboljševati. Tudi Edisonu, Einsteinu, Tesli in ostalim izumiteljem ni uspelo v prvem poizkusu. Vztrajali so, dokler jim ni uspelo. Zakaj ne bi vztrajali tudi mi?

Nastop, kredibilnost in projektno vodenje

In kaj ima vse to s projektnim vodenjem? Kljub temu, da je za menoj že več 100 v praksi uspešno izvedenih projektov in kar nekaj javnih nastopov, mi je to, da sem svoje znanje o sistemu Intrix za projektno vodenje prvič delila z udeleženci spletnega seminarja, kar pošteno dvignilo adrenalin.

Tisti, ki ste že kdaj izvajali spletni seminar, najbrž veste, kako čudno je, ko sediš za računalnikom, opremljen z vso možno tehnologijo (računalnikom, slušalkami, programi za predvajanje …), deliš prikaz na svojem ekranu, govoriš in kažeš sebi (torej pred seboj ne vidiš publike).

V teoriji govorice telesa si človek svojo kredibilnost pri nastopih v živo gradi ne toliko z vsebino govora kot z načinom nastopa – držo, podobo, mimiko itd. V primeru izvedbe spletnega seminarja je ta logika obrnjena. Štejejo kredibilnost glasu, pravočasni premolki in izbor pravih besed. Udeleženci te namreč le poslušajo in gledajo prikaz na ekranu.

Veščine je treba natrenirati

Ko sem prej kot zunanja opazovalka poslušala tovrstne seminarje, se mi je zdelo, da je to nekaj zelo preprostega, pa ni. Kot vse veščine je treba natrenirati tudi to. Tako pri javnem nastopanju kot pri izvedbi spletnih seminarjev se je izkazalo, da se vse skupaj najbolje obnese, če govoriš ”from the heart”, torej iz srca.

Če skušaš brati iz vnaprej pripravljenih “švinglcev”, se hitro zmedeš, ker se slej ko prej zgubiš na poti svojega govora, pred poslušalci pa zaradi lastne zmede izgubljaš kredibilnost. Kaj mi je torej preostalo med pripravo spletnega seminarja za projektno vodenje?

Svoj nastop sem trenirala “na suho”, preklikala in pretestirala vse, s sodelavci preizkusila uporabo tehnologije (hvala Marko in Uroš), brala na glas, se pri tem skrivala po sobah, da si slučajno kdo ne bi mislil, da se mi malo meša, in predvidela vse možne scenarije. Ničesar nisem želela prepustiti naključju. A verjemite, ko sem si nadela slušalke, vklopila naprave, spregovorila prvo besedo, mi je od treninga ostal … trening.

Priprava je 75 % vsega

Ko sem bila soočena z izkušnjo v živo, je natreniranost premagala adrenalin. Če v fazi priprave ne bi na glas govorila in preklikala vsega, bi stres zmagal, moja kredibilnost pa bi se utapljala med internetnimi frekvencami.

Po končanem uvajalnem spletnem seminarju za projektno vodenje, ki je z odgovarjanjem vred trajal malce več kot urco, se mi je še enkrat potrdilo dejstvo, da je priprava 75 % vsega. Zato vam toplo priporočam, da se pred vsakim nastopom, četudi gre za nastop pred sodelavci, dobro pripravite. Vaša energija se čuti in valovi med poslušalci.

Poleg vaših veščin je pomembno tudi to, da ste taki, kot ste – da ste pristni in se ne pretvarjate. Če vodite kak projekt, so pravila enaka. Cilj projektnega vodenja je uspešno zaključen projekt in če ste vi tisti, ki ga vodite, se potrudite in se poglobite v vse vidike projekta. Verjemite, ljudje vam bodo sledili, ker bodo verjeli v vaše kompetence.

Uporaba pravila manj je več

Pred časom sem prebrala knjigo, ki govori o tem kako se je legendarni Steve Jobs pripravljal na javne nastope. Njegovi govori so, kot najbrž že veste, zapisani v zgodovino med najboljše govore.

On se je npr. za govor, ki ga je imel na vsakoletnih Applovih konferencah, pripravljal več mesecev. Pilil je vsebino, slike na prezentaciji, vsako besedo, ki jo je izgovoril … Edina zadeva, s katero ni kompliciral in je postala že del njega in njegove osebnosti, je bilo oblačenje – tukaj ni zgubljal pretirano veliko energije, ker je vedno nosil kavbojke, teniske in črn puli. Svoje energijo je namenjal vsebini. Tisti, ki poznate njegove govore, veste, da so videti zelo spontani, globoki in zabavni.

Se morda spomnite, kaj vse je imel napisano na predstavitvenih slajdih? Ponavadi skoraj nič. Na tej točki pridemo do še ene skrivnosti dobrega javnega nastopa. Slajdi s preveč teksta in preveč slikami lahko uničijo vašo predstavitev, zato je bolje, da se držite načela manj je več.

Pametno je kombinirati slajd z izgovorjeno vsebino. Poskrbite, da vaš slajd s sliko ali ključno besedo le dopolni vašo predstavitev, izogibajte pa se tega, da je na slajdih napisana vaša celotna predstavitev. Poslušalci se bodo namesto da vas poslušajo ukvarjali s tem, kaj je na slajdu zapisano. Raje z eno sliko ali ključno besedo na slajdu pritegnite pozornost in potem to informacijo iz slajda dobro predstavite.

Dobra predstavitev je lahko dober oglas

Steve Jobs je točno vedel, zakaj je v predstavitvene slajde vključeval le ključne slike ali besede. Ker je tako poskrbel za pravi množični efekt. Če je govoril o novi verziji telefona, je pokazal le njegovo sliko in samo ključne besede njegovih novih značilnosti. Usmerjal je pozornost poslušalcev in jih dobesedno prisilil v to, da so si zapomnili le tisto, kar je res pomembno. Svojo predstavitev je mojstrsko spremenil v dober oglas. Zelo dobro se je zavedal, da so tudi predstavitve oglaševanje; in te je znal izpeljati na pravi način.

P.S.: Kako mi je uspelo na prvem spletnem seminarju Uvajanje v Intrix za projektno vodenje, si lahko ogledate na posnetku.

|
Oceni prispevek

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.